DOLAR 15,9853 0.87%
EURO 16,8973 0.31%
ALTIN 946,680,67
BITCOIN %
Adana
23°

AÇIK

13:06

ÖĞLE'YE KALAN SÜRE

Akustik ve Yalıtıma Örnek Olabilecek Mimari Eserler
341 okunma

Akustik ve Yalıtıma Örnek Olabilecek Mimari Eserler

ABONE OL
12 Kasım 2019 20:18
Akustik ve Yalıtıma Örnek Olabilecek Mimari Eserler
0

BEĞENDİM

ABONE OL

1988 yılında yapılan uluslararası kubbe sempozyumunda, dünyanın çeşitli yerlerinden gelen kubbe uzmanı, mühendis ve profesörler, aradan 400 yıl geçmesine rağmen uzmanları hayrete düşüren mükemmel mimari özelliklerde ve akustik dengenin en iyi uygulandığı yapıların ustası olarak mimar Sinan’ı göstermektedir

Akustik dengeyi en iyi kurduğu Süleymaniye camii, mimarideki tüm unsurları en titiz ve denge içerisinde taşımaktadır. Kubbe akustiği çözümleri, tasarım ve yapımı zamanın şartlarının çok ötesinde olduğu, günümüzde de izlenmektedir. “Sinan’ın yapıtlarının her taşının altında bilmeceler gizli olduğu söylenmektedir.” Bu akustik bilgilere nasıl ulaştığı da bilinememektedir. Gizemli akustik denge harikası Süleymaniye’deki akustik çözümler öğrenildikçe, bizleri daha da fazla heyecanlandırmaktadır.

Mimar Sinan akustik mimari için en ideal ve en riskli yapı olan kubbe formundaki akustik dengeyi nasıl kurmuştur?. (internetten “mimar sitesinden” bu bilgilere rahatça ulaşabilirsiniz.) Bu bilgileri ağız içi ve damak yapısı ile karşılılaştırmalı olarak açıklarsak:

Sinan Süleymaniye camiinin yapımında kubbedeki akustik duyumu denetlemek için nargile fokurdatmış ve kubbenin her bir köşesinden işçilerinin ellerindeki borularından nargilenin sesini duyup duymamasına göre, düzenlemeler yapmıştır.

İnsan yapısında direkt ses tellerinden çıkan ham ses, yani ses tellerinin üzerindeki yapıyı yok ettiğinizde duyulan ses nargiledeki gibidir. Periyodik bir ritimle akan ses dalgaları, derinliksiz ham ses şeklindedir. Nargileyi de ses kaynağı olarak düşünürsek aynı yapıda, ham sesi oluşturmaktadır. Ancak bu ham ses, üzerindeki yapılara göre şekillenmektedir. Kaynaktan çıkan ses, genişleyen küresel dalgalar halinde ilerler ve mekânın duvarlarına çarpar. Duvarlara çarpan ses dalgaları, mekanın formuna, duvarların emicilik yada yansıtıcılığına göre belirli doğrultuda değişik şekillerde yansır. Burada nargile ve ses telli bir ses kaynağı olarak benzerliği göze çarpmaktadır.




Sinan kubbede geçiş elemanı olarak kullandığı ana kubbenin yanlarındaki küçük kubbeler olan mukarnaslar, sesi dağıtarak yansımasını sağlamıştır. Böylece mukarnasların taşıyıcılık fonksiyonlarının yanı sıra, estetik ve akustik fonksiyonları da uyum içinde birleştirmiştir.

Ağız yapısına bakacak olursak ana kubbe damak, yan kubbe mukarnaslar da yanak boşluklarıdır. Bu yapı ana kubbeden yansıyan sesin iç mekâna yayılarak tını süresini çoğaltır, tonların dolmasını sağlar. Yanakların yumuşak dokusu, fazla ses dalgalarına emici satıh oluşturmaktadır.

Mimar sinan duvar ve kubbede kullanılan sıvalara kıtık denen, talaş ve keçe gibi organik maddeler ilave ederek hacimde homojen ses dağılımını sağlamış, ses enerji dönüşünü ses yutucu elemanlarla kontrol altına almıştır.

Kubbe sıvasının damak dokusuna benzerliği gibi ses yankılanmalarını engellemiştir.

Ses emicilik katsayısı, satıha çarpan ses dalgasının enerjisinin yüzde 30’u satıh tarafından emilmiş, yüzde 70’i yansımışsa, o satıhın emicilik katsayısı yüzde 30’dur. Örneğin, mermerin emicilik katsayısı yüzde 1, halının emicilik katsayısı yüzde 11’dir.

İnsan doğasında damak yapının ayarlanabilir olması da alçak ve yüksek frekanslara göre emicilik katsayısını ayarlayarak uygun şartlar sağlamaktadır.

Sinan iç ve dış kubbeler arasında iki-üç metreyi bulan boşluklar kullanmıştır. Bu, yaz-kış ayarlarında iç mekândaki hava sıcaklığını belli bir seviyede tutmasının yanında, mükemmel bir akustik de sağlamıştır.


    Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.


    HIZLI YORUM YAP

    Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.