Dindarlık Ne Demektir? 

Dindarlık Ne Demektir? 

Prof. Dr. Ahmet Battal yazısının şu iki terimle başlatmış: Mahcup dindarlık – mağrur dindarlık…

 

Başka da olamaz mı?..

Mesela, ”samimi dindarlık-sahte dindarlık”; ”haklı dindarlık-haksız dindarlık”; ”vicdanlı dindarlık-vicdansız dindarlık”… vs.

Dindarlık konu ediliyorsa, din oluşturmaya meraklı kafa adedince ‘din’ oluşur. Oluşan din adedince de dindarlar toplumda kendilerini gösterirler.

Prof. Battal’ın anlattığına bakılırsa, Bediüzzaman’ın ”Dindar adamdan iyi siyasetçi olamaz”sözünü, O’nun Menderes ve arkadaşları için ”dindar” ifadesiyle karşılaştıranlar, tezat var hükmüne varmışlar.

Prof. Battal ”Bizce tezat yok” diyerek karşılık veriyor. Ve Bedizzaman’ın ifadesine ‘şahsî dindarlık’ açısından bakılmasını istiyor. Fakat, ‘siyasetin hileleri’ şeklinde bir ifade kullanıyor ki, bu ifadeyle siyaset kurumunun mutlak kötü olacağı hissi umuma duyurulmuş oluyor.

Evet. Bediüzzaman’ın o iki ayrı ifadesi birbirine tezat teşkil etmez. Çünkü, iyi siyasetçi olamayan dindar ile umut beslenen siyasetçinin dini aynı değildir. Aynı olduğunda o dinde siyaset hilesi ya vardır ya da yoktur. Bediüzzaman’ın ifadesinden siyasetin faaliyet alanını mutlak kötü olarak da belleyemeyiz.

Bir kimsenin dindarlığı, -ister alt tabakada, ister üst tabakada olsun- ortaya konan, umuma deklare edilen din çerçevesinde gelişir. Bu çerçevede dindarlık, kabiliyetler oranında değer alır. Toplumda ya da ülkede hiç bir ferdin kabiliyeti diğer fertlerle aynı değildir. Din eşittir kurallar manzumesidir. Kurallar ortaya konur, fertlerin o kuralları uyumu kadar ‘dindarlık’ denen şey kendini gösterir.

Örnekleyeceğiz mecburen:

Aile düzeni için: Konulan kural bir erkeğin bir kadın ile nikah akdiyle beraberliğini gerektiriyorsa bir erkek bir kadınla nikah akdiyle beraberliğini sürdürecektir. Bir kadınla nikahlıyken başka kadın ya da kadınlarla birliktelik kuran, nefsine göre din oluşturmuş, yaşamaya başlamış demektir. Bu kimse ileriki zamanda ruhunu sıkan gerçekle yüz yüz kalıp bunalacaktır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Sad Suresi'nde Kanuni Süleyman ve Süleyman Demirel 

Komşuluk düzeni için: Konulan kural bir komşunun diğer komşusunu veya komşularını ses ve davranış yönünden rahatsız etmemesini gerektiriyorsa, bunlara dikkat edilecek, sürtüşmeye imkan verilmeyecektir. Gece görevlisini, hastası olanını, bebesi bulunanı düşünüp, televizyon sesini yükseltemezsin. Apartman altında oturanları sarsan gürültülü işyeri açamazsın. Çöpünü dağınık tutamazsın.

Ticari düzen için: Toplumda aldatmaktan kaçınmalı kuralını kabul etmeyen görülmez. Aldatmama kuralına, bu kural için oluşturulan prosedüre uyum gösterenler ‘dindar’ sıfatını alırlar. Ürün üzerüne etiket mutlaka konacaktır. Süresi bitmiş ürünler satılmayacaktır.

İş-işçi-işveren ilişkisinde: Bu alanda yönetimin koyduğu yasalar önemlidir. Kabul edildiği halde bu yasalara muhalefet, ‘dindarlık’ vasfını bu kategoride olanların üzerinden alır götürür. Öyle ki, muhalefet yönetimdekilerde görülüyorsa, ‘zulüm dini’ revaç buluyor demektir. ”Ey Musa!.. Firavuna git. Çünkü o sınırı aştı” (Ta-Ha Suresi: 24). Kur’an’da yöneticinin zalimliği ‘tağâ’ sözcüğüyle belirtilmiş. (Her çalışan çalıştıran tarafından sigortalı yapılacak yasası çıkaran hükümet kendi binasında sigortasız eleman çalıştırıyordu)

Devlet-millet uyumu için: Devlet, millete verdiği sözün arkasında olması gerekir. Yasaları, milletin refahı için yapar, kendilerinin ve millet fertlerinin sorumluluklarını belirler, tabilerinden bu yasalara uyulmasını ister. İnanç faktörü devreye girer burada. Millet fertleri yönetime ve yönetimin yaptığı yasaların kendilerine refah getireceğine inanmışlarsa, uyum gösterecek ‘dindar’ sıfatını alacaklardır. İnanmadan uyum göstermesi de dindarlıktır. Böyle kimseler en azından ileride başları ağrıyacak duruma düşmemiş olurlar. Aksi, dinsizliktir. Bediüzzaman’ın, asayişi muhafaza gayretinin altındaki sır merak edildi mi acaba?
Son söz: Dindar siyasetçi, ortaya konmuş dine uyan siyasetçidir. Ya iyi dindardır ya da kötü dindar!..
İbrahim Faik Bayav

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  SOPA…

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

Yorum yazmak için giriş yapmalısın