İslam Hukukçusu Konuyu Anlatamıyor  

İslam Hukukçusu Konuyu Anlatamıyor  

Hücurât Suresi’nin 10’ncu ayetine şu yorumu yapmış İslam Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman: ”Bu ayet mealindeki ‘ancak’ kelimesi cümlenin başında olsaydı, ‘ancak müminler kardeştir’ denecek, müminler ile başkalarının maddi veya manevi kardeşliği meşru olmayacaktı”.

Aynen öyle olacaktı… Ayette de öyle olacağı belirtiliyor zaten: ”İnnema-l mü’minûne ihvetün”.

‘Ancak’ kelimesi ayetin ortasına ve sonuna değil başına konmuş. Ayete biraz dikkatli bakılmalıydı!..

Hem sonra, bir önceki ayet, mümin olmuş iki grubun birbirlerini katletmesinden bahsediyor ve o iki grubun hemen aralarının bulunmasını istiyor. Bunlar, neye iman etmişlerdi de birbirlerini katletmeye-boğazlamaya girişmişlerdi? Bunun cevabı da Hücurat Suresi’nin 7’nci ayetinde gösteriliyor: Hak olanı reddetme ve isyan.

Konuyu kardeşliğe getiren Hayrettin Karaman, uyarı niteliğinde şu cümleyi kurmuş: ”İlgili ayetlerin tamamına bakıldığında müminler hem bütün insanlıktan hem de iman kardeşlerinden sorumludurlar. Dünyada haksızlığın engellenmesiyle yükümlüdürler”.

Uyarısı yanlış olmuş tabi. Mehaz gösterdiği ayet meali, ”Sizden hayra çağırır, bilinen emirleri emreder, çirkin hareketlerden nehyeder bir grup bulunsun” şeklinde.

Ayet tüm müminlere değil, müminlerin içinden bir grup mümine bu sorumluluğu yüklüyor. Bildiğim kadarıyla o zamanda ‘Ashab-ı Sufha’ adı verilen bir grup yüklenmişti bu görevi. Bulunduğumuz zamanda ise bu görevi üstlenecek olanlar, -yani sorumluluk alacak olanlar-, tüğü bitmedik yetim haklarının bulunduğu devlet hazinesinden beslenen prof’lar olabilir.

Bunların ‘İslam hukuku’ dalında ihtisas yapmış olmaları da şart değil.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  SIR KÂTİBİ İDRİS SABİH BEY

Uyarı niteliğinde şu cümleyi de kurmuş Karaman: ”Din ve vicdan özgürlüğü başta olmak üzere temel hak ve hürriyetlerin uygulanmasına katkıda bulunmak -la da yükümlüdürler müminler-” Delil gösterdiği ayet ise Nisa Suresi: 75 ve Hac Suresi: 40’ncı ayetler. Bkz: http://yenisafak.com.tr/yazarlar/HayrettinKaraman/kimler-ancak-kardestir/38727

Nisa: 75, güçsüz bırakılan, zulümden kaçmak isteyen toplum bireyleri için mukatele emri veriyor müminlere. Ama, güçsüz bırakılma şartının sadece ”Rabbimiz Allahtır” denmesi, buna inanılması olduğunu Hac: 40’da belirtiliyor.

Görüldüğü gibi, putların ilah görülmesinden vazgeçildiği için uğranılan zulmü esas alıyor ayet. O zaman, putperestler, içlerindeki inanç değiştirme hareketini hazmedemiyorlar; inanç değiştirmesi sebebiyle topluma baskı yapıyorlarmış. Günümüzde hiç bir ülkede ‘Rabbim Allah’tır’ diyene zulüm edilmiyor. Belki zulüm, yönetime başka yönetim namına muhalefetten oluşuyor. Bu, ayet şumülüne alınmış olsa bile, mümin bilinenlerin mukateleye girişmesi, ”Rabbim Allah” diyenlerin hicretine izin verilmemesi sonrasındadır. Kaldı ki, zalim gösterilen Esed, insanların Suriye’den Türkiye’ye, Ürdün’e ve Lübnan’a kaçmalarına izin veriyor. Mal-mülk sevdasıyla Suriye’de kalan, isyancılara taraf olanların üzerlerine ateş yağdırıyor.

Hayrettin Karaman, Suriye’de Esed rejimine çullanma planı yapan AK Parti yönetiminin planının bozulması sebebiyle bu ayetleri delil verdiyse çok yazık.

Müminlerin vasfını ‘haklının yanında yer almak’ şeklinde belirten Karaman, doğru bir hükmü seslendirmiş oluyor. Ama, hakkın oluşma şeklini belirtmeyi es geçince, amacının, hak taraftarlığı değil, haktan yanaymış numarası yapanları kolladığını göstermiş oluyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Furkan Suresi'nde 'Furkan' Nedir? 'Nezîr' Kimdir?

Son söz: Uluslararası hukuka kafa yormayanlar İslam hukukçusu ha olmuuuş ha olmamış, neye yarar?!

İbrahim Faik Bayav

 

 

Bu makale 30 Temmuz 2013 tarihinde yayımlanmıştır.

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

Yorum yazmak için giriş yapmalısın