Kaza ve kader ile ilgili çeşitli sorular

Kaza ve kader ile ilgili çeşitli sorular

Sual: Şu Osmanlıca şiirde ne denmek isteniyor?

Hep kesbindendir ki bu belaları çekersin

Sa’yin deki noksanını atfı kader edersin

CEVAP

Başına gelen belalar, çektiğin sıkıntılar, hep dine uygun

olmayan yanlış işlerindendir. Yani işlediğin günahlar sebebiyle

başına bunlar geliyor. Sonra da kader böyleymiş dersin, suçunu

kadere yüklersin.

Talih ve uğur

Sual: Talih, uğur gibi şeyler gerçekten var mıdır? İslami açıdan

bu gibi şeylere inanmanın bir mahzuru var mıdır?

CEVAP

Talih, Kader demektir. İnanmayan Müslüman olmaz.

Uğur da dinimizde vardır. Uğursuzluk yoktur. Bir olayı hayra

yormakta mahzur yoktur. Fakat şerre, uğursuzluğa yormak uygun

değildir. Dinimizde uğursuzluk yoktur. Bir şeyin, bir yerin uğursuz

olması, Yahudilikte, Hıristiyanlıkta vardır. Hadis-i şerifte buyuruluyor

ki:

(Müslümanlıkta uğursuzluk yoktur.) [Mektubat-ı Rabbani

3/41]

Eskiden, Arabistan’da yolculuğa çıkarken, bir kuş uçururlardı.

Kuş sağa uçarsa, uğurlu sayıp yola devam ederler, kuş sola uçarsa,

uğursuz sayıp geri dönerlerdi. Peygamber efendimiz bunu

yasaklayıp buyurdu ki:

(Kuşlara dokunmayın, yuvalarında kalsın!) [İmam-ı Maverdi]

Hazret-i İkrime anlatır: Bir kuş ötüp geçtiğinde, oradakilerden

biri hayra alamet olduğunu söyledi. İbni Abbas hazretleri de, (Hayra

da, şerre de alamet değildir) buyurdu.

Kaderime küstüm

Sual: Kaderime küstüm demek caiz mi?

CEVAP

Caiz değildir. Kader, Allahü teâlânın takdir ettiği alın yazısıdır.

Yazdıysa bozsun

Sual: (Allah yazdıysa, bozsun) demek caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir; fakat dua şeklinde olursa caizdir. Bir kimseye

takdir edilen bela, kaza-i muallak ise, yani, o kimsenin dua etmesi

de, takdir edilmiş ise, dua eder, kabul olunca, belayı önler. (Ecel-i

kaza)yı da, iyilik etmek geciktirir; fakat (Ecel-i müsemma)

değişmez.

Allahü teâlâ bilir

Sual: Tam ilmihalde, (Belli bir kâfirin kâfir kalacağını, Allahü

teâlânın bildiğini kimse söyleyemez) deniyor. Bu cümlede sanki

Allah bilmez gibi anlaşılmıyor mu?

CEVAP

O konu hatta o paragraf tamamen okunursa öyle bir şey

anlaşılmaz. Tek cümle alınınca yanlış anlaşılabilir. Ondan bir önceki

cümle ise şöyledir: (Belli bir kâfirin ebedi kâfir kalıp

kalmayacağını Allahü teâlâ bilir.)

Demek ki, Allahü teâlâ biliyor ki, bu kâfir ebedi kâfir kalacaktır

diye kimse söyleyemez; çünkü Allah’ın takdirini hiç kimse bilemez.

Yani Allah indinde, o kimse kâfir olarak mı ölecek, yoksa imanlı mı

ölecek bunu kimse bilemez denmek isteniyor.

Herkes eceliyle ölür

Sual: (Ecelin benim elimden olacak) demek caiz midir?

CEVAP

Ecel, takdir edilen ölüm zamanı demektir. Öldürülen de, intihar

eden de, eceliyle ölür. (Ecelin benim elimden olacak) sözünü,

(Ölümüne ben sebep olacağım, bir engel çıkmazsa, seni ben

öldüreceğim) anlamında söylemek caizdir; fakat (Ölüm zamanını

ben belirlerim) anlamında söylemek caiz olmaz.

Dilerse yaratır dilemezse yaratmaz

Sual: Sevab veya günah olan bir işi bir insan isterse yapabilir,

istemezse yapmayabilir mi? Yani Allahü teala, o işi yapmamıza izin

verir mi, yapmamıza mani olur mu?

CEVAP

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:

Allahü teâlâ kullarına irade vermiş, bu iradelerini, dilemelerini,

işleri yaratmasına sebep kılmıştır. Bir kul, bir şey yapmak isteyince,

Allahü teâlâ da dilerse, o işi yaratır. Kul dilemezse, Allahü teâlâ da

dilemez ve o şeyi yaratmaz. Görülüyor ki, insan kendi istekli işlerini,

isterse yapar, istemezse, yapmaz. (1/286)

Kul meyhaneye gitmek isterse, Allahü teala da bunu dilerse kul

gider. Kul camiye gitmek isterse, Allahü teala da, dilerse o kul

camiye de gider. Kul meyhaneye gitmek istemezse, Allahü teala da

istemez ve kul oraya gitmez.

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

Yorum yazmak için giriş yapmalısın