DOLAR 15,8769 0.2%
EURO 16,8435 -0.21%
ALTIN 945,160,54
BITCOIN 4777471,43%
Adana
22°

PARÇALI BULUTLU

20:26

AKŞAM'A KALAN SÜRE

Nikahla ilgili sorular
38 okunma

Nikahla ilgili sorular

ABONE OL
03 Mart 2015 07:11
Nikahla ilgili sorular
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Sual: Nikahı kim kıyarsa onun adını mı vermek gerekir? Mesela

imam kıyarsa imam nikahı, belediyede olursa belediye nikahı mı

denir?

CEVAP

Hayır. Hıristiyanların nikahlarını, kilisede papazlar kıydığı halde,

papaz nikahı denmiyor. Nikah kıymasını bilen her Müslüman, her

yerde nikah kıyabilir, Yani Camide olması da şart değildir. İmamın

kıyması da, şart değildir. Doktor kıyarsa, doktor nikahı, mühendis

kıyarsa, mühendis nikahı denmeyeceği gibi, imam kıyınca da, imam

nikahı denmez. Normal adı, nikahtır. Resmi nikah muamelesi ile

karışmaması için, dini nikah deniyor. Yoksa nikah, namaz gibi dinin

bir emridir. Dini namaz veya imam namazı diye bir namaz olmadığı

gibi, imam nikahı da olmaz. Sadece, belediyede yapılan nikah

işlemleri ile karışmaması için dini nikah demeli, imam nikahı

dememelidir.

Sual: Kızla erkek varken, ikisinin babası şahit olsa nikah sahih

olur mu?

CEVAP

Evet.

Sual: Nikahta kız ve erkeğe üçer defa mı sorulur?

CEVAP

Evet, her ikisine ayrı ayrı üç kere sorulur.

Sual: Farklı mezheptekilerin nikahı, iki mezhebe uygun mu

kıyılır?

CEVAP

Bir mezhebe uygun olması kâfidir.

Sual: Karı-koca nikah için aynı kişiye vekalet verebilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Evlenecek çocuk, babasının yanında çekindiği için,

babası vekaleten konuşuyor. Asıl var iken, vekilin nikah kıyması caiz

mi?

CEVAP

Baba kıyabilir.

Sual: Nikahta şahidin biri yoksa, birine telefonla söylense caiz

mi?

CEVAP

Şahitlerin bir arada bulunması lazımdır.

Sual: Nikahta vekalet verilirken şartlar nelerdir?

CEVAP

Hiç bir şartı yok. (Beni falanca ile evlendirmek üzere seni vekil

ettim) demek yeterlidir. Vekil edilen kişinin illâ kızın mahremi olması

gerekmez.

Sual: Şahitler gelinin ve damadın şahidi diye ayrılmalı mıdır?

CEVAP

Öyle bir şey yok. Sadece şahitlerin gelini ve damadı tanımış

olmaları yeterlidir.

Sual: İki bayram arası nikah olmaz deniyor bu doğru mu?

CEVAP

İki bayram arası nikah olur. Bir bayram günü Cumaya

rastlamıştı. Bayram namazından çıkıp Cumaya gelene kadar pek

çok zaman olmadığı için, iki bayram (Yani bayram ve Cuma)

arasında nikahla uğraşmayın denilmişti. Yoksa Âişe validemizin

nikahı da iki bayram arasında kıyıldı. Düşünülürse iki bayram arası

olmayan gün yoktur. Ramazan bayramı ile Kurban bayramı arası

veya Kurban bayramı ile ramazan bayramı arası. Yani bir senenin

bir kısmı Ramazan bayramı ile Kurban bayramı arasıdır, bir kısmı da

Kurban bayramı ile Ramazan bayramı arasıdır.

Sual: Bir kız dinimizde anne ve babasından izinsiz evlenebilir

mi?

CEVAP

Evet. Hanefi mezhebinde ana babanın rızası şart değil. Diğer

mezheplerde şarttır.

Sual: Gayri sahih nikahlı, tecdid-i nikah yapsa, nikahlanmış olur

mu?

CEVAP

Evet. Sahih nikahın sakatlanması ihtimaline karşı da, iki şahit

yanında tecdid-i nikah lazım.

Sual: Resmi nikahtan sonra dini nikah da yapıyoruz. Bir kız ile

erkek evlenirken, imam olmasa, sadece kızın babası ile oğlanın

babası olsa, Hanefi mezhebine göre başka şahit olmadan

nikahlarını kendileri kıyabilir mi?

CEVAP

Evet kıyabilirler.

İmam şart değildir. Oğlanın veya kızın babası nikahı kıyar. Hem

de şahit olmaları sahih olur.

Sual: Dini nikahım kıyılırken hayzlı idim. Hayzlı iken nikah

kıyılırsa sahih olmaz diyorlar. Doğru mu?

CEVAP

Cünüplüğün nikahla alakası yoktur. Nikah sahihtir.

Sual: Şafii’ye göre nikah nasıl yapılır?

CEVAP

Şafii’de nikahın doğru olması için, birinci şart, baliga olan kıza

da velinin izin vermesi lazımdır. Veli, erkek akrabadır. Baba yoksa,

babanın babası ve onun babasıdır. Bunlardan sonra, erkek

kardeştir. Bundan sonra, erkek kardeş oğlu, sonra onun oğludur.

Sonra amca, sonra amca oğlu ve onun oğludur. Bunlar yoksa, kadı

[yani Kur’an-ı kerime göre yaşayan adil bir hakim] veli olur. Bu

velilerden birisini bulamazsa, orada salih bir arkadaşı veli tayin eder.

Şafii’de, şahitlerin erkek olması ve fıskları belli olmaması şarttır.

Bunları yapamazsa, Hanefi mezhebini taklit ederek nikah

yaparlar.

Sual: Şafii, nikahta salih şahit bulamazsa, Hanefi’yi taklit eder

mi?

CEVAP

Salih insan bulunmazsa, Hanefi taklit edilir.

Sual: Şafii’de, nikah için iki şahit yanında mı kadın vekalet

verir?

CEVAP

Evet. Nikah için iki şahit yanında vekalet almak lazım.

Sual: Kocası ile Şafii’ye göre nikahlanması gereken hanım,

velilerden izin alma imkanı yoksa, Hanefi’yi taklit etse, caiz mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Şafii’ye göre nikahlanmam lazım. Hanımın velileri fasıktır.

Hanım salih birini veli tayin edebilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Şafii’de, fasıkın tevbe edip nikah şahitliği yapması caiz

mi?

CEVAP

Salih şahit bulunmazsa, bildirilen hile-i şeriyye caiz olur. Fakat

tevbenin şartlarına uymak gerekir.

Sual: Şafii’de, hiç veli yoksa, nikahta, birini veli tayin etmek caiz

mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Almanya’da yaşıyorum. Türkiye’deki bir kızla

nikahlanacağım. Kız, vekaletini telefonla bir arkadaşıma verse,

burada nikah kıymamız sahih olur mu?

CEVAP

Şahitler kızı tanımıyorsa nikah sahih olmaz. Tam İlmihal’de

diyor ki:

Vekil yapmakta ve nikahta, şahitlerin kadını tanımaları lazımdır.

Yanında iseler, yüzünü görmeleri iyi olur. Başka odadan sesini

duyarlarsa, kadın odada yalnız ise, caiz olur. Nikah kıyılırken, veli

veya vekil şahitlerin bildiği kadının yalnız ismini söyler. Şahitlerin

tanımadıkları kadının, babasının ve dedesinin adını da söylemesi

lazımdır. Tanımak, kimin kızı ve hangi kızı olduğunu bilmek

demektir. Şahsını, şeklini bilmek değildir.

Ehl-i kitapla nikâh

Sual: Müslüman erkek ile Ehl-i kitabın nikahlarının kıyılmasında

bir fark var mı?

CEVAP

Nikahın kıyılmasında bir fark yoktur. Sadece, zimmi olan

Hıristiyan veya Yahudi, yani ehl-i kitap kadınla nikah kıyılırken, iki

şahidin de, zimmi olması caiz olur. Zimmi, İslam devleti idaresinde

yaşayan kitap ehli gayrimüslim demektir.

Ölünce nikâh devam eder mi?

Sual: Karı-kocadan biri ölünce, yaşayan, ölenin cenazesine

bakabilir mi?

CEVAP

Kadın, ölen kocasına bakabilir. Çünkü kocanın ölümünden

sonra, nikah, iddet bitinceye kadar [dört ay] devam eder. Hanefi

mezhebinde kadın ölünce, kocası buna bakamaz. Çünkü ölünce

nikah bozulur. Fakat diğer üç mezhepte bakması caizdir. (Redd-ülmuhtar)

Sual: Bir erkeğin, ölen karısını, gömülmeden önce, cesedini

teşhis etmek için, karısına bakması caiz olur mu?

CEVAP

Bir zaruret varsa, tanıyan başka kadın da yoksa, diğer üç

mezhepten birini taklit ederek, kocası, ölen karısına bakabilir. İbni

Abidin hazretleri buyuruyor ki:

Hanefi mezhebinde, kadın ölünce, kocası ölen hanımına

bakamaz. Çünkü ölünce nikah bozulur. Fakat diğer üç mezhepte

bakması caizdir. Kadın, ölen kocasına bakabilir. Çünkü kocanın

ölümünden sonra, nikah, iddet bitinceye kadar [dört ay] devam eder.

(Redd-ül-muhtar)

Sual: İslam nikahı her gün kıyılabilir mi? Yoksa, mübarek

günleri mi beklemek gerekir?

CEVAP

Her gün, her gece kıyılabilir. Cuma gecesi veya Cuma günü

olursa, daha iyi olur.

Sual: Evlenecek kişilerin Amentünün esaslarını ezbere sayması

şart mıdır?

CEVAP

Ezbere sayması şart değildir. Amentünün esasları, Allahü

teâlânın sıfatları anlatılır. Bunlara inanıyor musun denir. Evet,

inanıyorum derse mesele kalmaz.

Sual: Düğünden bir ay önce, nikâhımız kıyıldı. Dinen de eşim

olduğuna göre, hanım, her isteğimi kabul etmek zorunda değil mi?

Benden izinsiz sefere çıkabilir mi? Benimle birlikte sefere çıkmayı

reddedebilir mi?

CEVAP

Kadın, mehr-i muacceli almadıkça, düğünü, halveti ve birlikte

sefere çıkmayı istemeyebilir, yani sizin her isteğinizi kabul etmek

zorunda değildir. Mehrin hepsi müeccel ise, yani daha sonra

verecekse, kadın, mehri almadığı için, kocası bunları men edemez.

Mehr-i muacceli almayan kadın, kocasından izinsiz evden çıkabilir

ve başka bir mahremi ile sefere gidebilir. (S. Ebediyye)

Sual: Dinimizde evlenmemek yani aynı evde birlikte

yaşamamak şartıyla, henüz buluğa ermemiş bir kızı sadece uygun

birine nikâh etmek caiz mi?

CEVAP

Hanefi mezhebinde, babası nikâhı yapabilir ama kız baliğa

olunca, istemezse bu kimseyi reddedebilir. (S. Ebediyye)

Nikâh kıyılırken

Sual: Dini nikâh kıyılırken, aldım, verdim, kabul ettim gibi

geçmiş zaman olarak söylemek şart mıdır?

CEVAP

Evet, şarttır. Mesela, kabul ettin mi diye sormalı, cevap veren

de, kabul ettim demelidir. Bunun gibi, soran emir şeklinde söyleyip,

cevap veren geçmiş zaman şeklinde söylese de olur. Yani soran,

benimle veya şununla evlenmeyi kabul et der, cevap veren de,

kabul ettim derse, nikâh yine sahih olur. (S. Ebediyye)

Şafii’de, kızın babası, (Kızımı sana nikâhladım) dese, damat da

(kabul ettim) dese, nikâh sahih olmaz. (Nikâhını kabul ettim) demesi

gerekir.

Nikâhın şakası olmaz

Sual: S. Ebediyye’de, (Erkek, filanca kadın zevcemdir der,

kadın da tasdik ederse, nikâhları sahih olur) deniyor. Mesela Ali, iki

erkek şahit yanında, (Zeynep benim karımdır) dese, Zeynep de,

(Evet, bu Ali benim kocamdır) dese, nikâhları sahih olmuş olur mu?

CEVAP

Evet, sahih olmuş olur. Dinde söze bakılır. Şaka olarak söylese

bile, yine nikâhları sahihtir. Mehir işini daha sonra hallederler.

Şakayla boşasa da, boşamış olur. Nikâh ve boşama işleri oyuncak

değildir, şakaları da ciddi gibi sahih olur.

Kızını verdin mi?

Sual: Bir erkek evleneceği kızın babasına, iki erkek şahit

yanında, kızını bana verdin mi dese, babası da verdim dese, nikâh

sahih olur mu?

CEVAP

Kitaplarda şöyle deniyor:

Kızın babasına, (Kızını bana zevce olarak verdin mi?) dese, o

da (Evet) veya (Zevce olarak verdim) dese, nikâh olmaz.

Evlenmeyi teklif edenin tekrar, (Kabul ettim) demesi lazımdır;

çünkü önce sormuştu. Soruyla vekil yapılmaz. (Kızını bana zevce

olarak ver) deseydi, olurdu; çünkü emirle vekil yapmış olur. Bu

vekilin cevabı, iki taraf adına söylenmiş olup, iki şahit de varsa,

nikâh tamam olur. (Redd-ül-muhtar)

Kâğıda yazmakla nikâh olur mu?

Sual: Kâğıda yazmakla nikâh olur mu?

CEVAP

İki erkek şahidin yanında, erkek, (seni zevceliğe aldım) diye bir

kâğıda yazsa, kız da (kabul ettim) diye yazsa, nikâh olmaz.

Söylemeleri lazımdır. Orada bizzat bulunmayan erkeğin, (Seni

zevceliğe aldım) yazısını, kız, şahitlere okuyup da, (kabul ettim)

derse, nikâh olur. Yazıyı okumayıp, yazılmış olduğunu söylerse,

yani (beni zevceliğe aldığını bildirdi, ben de kabul ettim), dese,

nikâh yine olur. (Mecmua-i Zühdiyye)

Nikâh için haber göndermek

Sual: Bir erkek, hanımı olması için, bir kıza biriyle haber

gönderse, kız da habercinin sözünü işiten iki erkek şahit yanında

(kabul ettim) dese, nikâh sahih olur mu?

CEVAP

Evet, sahih olur. (Mecmua-i Zühdiyye)

Mektupla nikâh

Sual: Evleneceğim kıza mektup veya mail yazsam, kız da, iki

erkek yanında mesela babasıyla abisinin yanında okusa, nikâh

sahih olur mu?

CEVAP

Evet, sahih olur. Babasıyla abisi şahit yerine geçer. Kitaplarda

şöyle yazıyor:

Erkekten gelen yazıyı, kız; iki erkeğe okur veya anlatır, (Şahit

olun, onun karısı olmayı kabul ettim) derse nikâh sahih olur.

Yazıyı şahitlere okuması, erkeğin şahitler yanında sözle teklif etmesi

gibi sahih olur. (Redd-ül-muhtar)

Başka yerde kabul etmek

Sual: Nikâh için teklif yazılı mektubu, bir kız, bir yerde şahitlerin

yanında okusa, sonra başka yerde de, yine aynı şahitlerin yanında

kabul etse, nikâh sahih olur mu?

CEVAP

Evet, sahih olur. Nikâhta icap [teklif] ve kabulün aynı yerde

yapılması şart olduğu halde, başka yerdeki birinden gelen icap

mektubunu, şahitlere bir oturumda söyleyip, kabul ettiğini başka

oturumda söylemek caizdir. (Mecmua-i Zühdiyye)


    Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.


    HIZLI YORUM YAP

    Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.