DOLAR 16,1050 1.12%
EURO 17,2738 1.35%
ALTIN 961,851,40
BITCOIN 471048-2,31%
Adana
26°

PARÇALI AZ BULUTLU

17:03

İKİNDİ'YE KALAN SÜRE

Zekatla İlgili Çeşitli Sual ve Cevaplar
83 okunma

Zekatla İlgili Çeşitli Sual ve Cevaplar

ABONE OL
15 Kasım 2014 11:47
Zekatla İlgili Çeşitli Sual ve Cevaplar
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Zekatla İlgili Çeşitli Sual Cevaplar

Sual: Hayat sigortası yaptırdım. Her yıl belli miktar parayı

yatırıyorum. 20 yıl sonra toplu olarak ödeme yapacaklar veya toplu

ödeme istemezsem aylık olarak ödeyecekler (aylık maaş gibi).

Burada biriken para toplu olarak alınınca geçen 20 yılın tek tek

zekâtı hesaplanarak mı verilecek, yoksa 20 yıl sonra ele geçen

paranın o zaman ki zekâtı mı verilecek? Eşim ve çocuklar için de

hayat sigortası yaptırdım. Onların durumu nasıl?

CEVAP

Sigorta paraları ve tasarruf bonoları zekât hesabına katılmaz.

Senelerce sonra birikmiş olarak ele alınınca, yalnız alınan para, o

senenin zekât nisabının hesabına katılır. Satış karşılığı alınan

bonolar, böyle değildir. Bunlar ve hisse ve tahvil senetleri, her sene

zekât hesabına katılır. (Seadet-i Ebediyye)

Eş ve çocuklarınızın durumu da aynı. Ancak, hanım ve çocuklar

için yatırdığınız para onların ise yani onların parasından vermişseniz

veya onlara hediye etmiş iseniz zekâtlarını onlar verecek, sizin ise

siz vereceksiniz. Sigortanın onların adına olmasının önemi yok.

Nisabın sıfırlanması

Sual: Nisaba malik olduğumuz tarihi kaydettik, mesela miktar

250 gr altın ve tarih 1 Ramazan 1425. Bir sene içerisinde bu nisap

50 ye düştü, sıfırladı, 500 e çıktı, 1 Ramazan 1426 olunca elimizdeki

100 gr altının zekâtını verecek miyiz? Elimizde 50 gr altın kalsa ne

yaparız?

CEVAP

Nisap sene içinde sıfırlanınca, ilk nisabı bulduğu gün yeniden

tarih atılır. Bundan bir hicri yıl sonra nisaba malikse zekât verir.

Sıfırlandı__________ktan sonra, bir daha zengin olana kadar tarih atılmaz.

Sıfırlanmadan 50 gram varsa, sene sonu diğer paraları ile birlikte

nisaba malikse zekâtını verir, yani sene içindeki sıfırlanma hariç

diğer dalgalanmalara itibar edilmez.

Nisabın helak olması

Sual: Nisabın helak olması ne demektir?

CEVAP

Sıfırlanması demektir. Sıfır veya sıfırın altına düşerse helak

olmuş olur. Sıfırlanma demek ise, mevcut parası altını vs. hiç

olmamak veya borçlu duruma düşmek demektir.

Sual: Benim ihtiyacımdan fazla elbisem ve eşarbım var, fakat

kendime ait başka hiçbir şeyim yok. Zekat vermem gerekir mi?

CEVAP

Bir oda dolusu elbise ve eşarbınız olsa, ticaret malı olmadığı

için zekâtı olmaz. Ancak bunlar kurban nisabına dahil edilir. Yani

borçlar çıktıktan sonra, elinizde 96 gram altın alacak elbise ve eşarp

kalmışsa, kurban kesmeniz, fitre vermeniz vacip olur. Bunlardan üç

takım elbise, üç eşarp hariçtir. Fakat elbiseler alış fiyatına göre

değil, bit pazarına çıkarsanız kaç liraya alırlarsa o değerden hesap

edilir. Bu bakımdan elbiseniz ne kadar çok olursa olsun nisabı

bulması zordur.

Sual: Zekat verirken bunun zekât olduğunu söylemek gerekir

mi?

CEVAP

Gerekmez, hediyemdir dense de olur.

Sual: Zekatım fitrelerimizle birlikte bir çeyrek altın tutuyor. Bir

çeyrek altını hem zekâtım için hem de fitrelerim için verebilir miyim?

CEVAP

Evet verilir.

Sual: Param yok. Zekatımı hesap edip taksitlerle versem caiz

mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Zekat verirken, altınları tartmak gerekir mi?

CEVAP

Altın liraların ağırlığı belli olduğu için tartmak gerekmez, 7.2

gramdır. Bilezikleri tartmak gerekir. Ağırlıkları biliniyorsa tartmak şart

değildir. Kırkta biri altın olarak verilir.

Sual: 2 kg ağırlığındaki gümüş tepsinin zekâtı nasıl verilir?

CEVAP

2 kg gümüş tepsinin kırkta biri yani 50 gr gümüş, bir fakire

verilir.

Sual: Uşrunu verdiğimiz buğdayı satıp para haline getirsek,

birkaç gün sonra zekât verme günümüz gelse, bu paranın da zekâtı

verilir mi?

CEVAP

Uşru verilen buğdayın bir daha uşru verilmez, zekâtı da

verilmez. Fakat satılıp para haline getirilince, elde kalırsa, nisaba

dahil edilerek zekâtını vermek gerekir.

Sual: Verilen zekâtın, fakirin veya vekilinin eline geçmesi

gerekir mi?

CEVAP

Evet, gerekir.

Sual: Zekatı fazla vermek iyi olur mu?

CEVAP

Elbette.

Sual: Zekat altını hediye içine koyup fakire vermek sahih mi?

CEVAP

Sahih olmaz. Ancak fakir, içinden altın çıktı ne diye sorarsa, siz

de hediye derseniz mekruh olarak sahih olur.

Sual: Ev yaptırmak için kooperatife verilen para zekâta tâbi mi?

CEVAP

Para mülkünden çıktığı için zekâtı verilmez.

Sual: Zekatta, altını düşük ayardan vermek mekruh mu?

CEVAP

Evet.

Sual: Zekatı verince fakir olan, yıl dolmadan zekât alabilir mi?

CEVAP

Kurban nisabına malik olmadığı gün, zekât alabilir.

Sual: Bana zekât olarak verilen kağıt para ile altın alsam zekât

sahih olur mu?

CEVAP

Evet.

Sual: Pahalı dergilerim hurda oldu. Zekatta da hurda mı sayılır?

CEVAP

Evet.

Sual: Zenginmişim bilmiyordum. Bana zekât verdiler. Ne

yapayım?

CEVAP

Bir fakire vermek lazımdır.

Sual: Fakir, verdiğim zekâtı bana hediye etti. O miktar kağıt

parayı fakirlere vermezsem günah mıdır?

CEVAP

Tenzihen mekruh olur.

Sual: Fakire zekât olarak verdiğim altını, ucuz satın almam caiz

mi?

CEVAP

Mekruhtur.

Sual: Para değer kaybetmesin diye birkaç daire aldım. İhtiyaç

olunca satarım. Bunlar nisaba katılır mı?

CEVAP

Hayır. Ticaret malı değildir.

Sual: 200 gram altını, 150 gr mehr borcu olan, zekât verir mi?

CEVAP

Hayır vermez.

Sual: Zekat borcunu ödemek için ödünç almak gerekir mi?

CEVAP

Hayır.

Sual: Eldeki para, nisaptan aşağı düşünce, zekât almak caiz

olur mu?

CEVAP

Kurban nisabına malik ise zekât alamaz.

Sual: Ev yapamazsam satarım diye alınan arsa, zekâta tâbi

olur mu?

CEVAP

Hayır.

Sual: Dükkanları, daireleri olan, zekât nisabına malik değilse,

zekât alır mı?

CEVAP

Alamaz.

Sual: Fakire zekât olarak bir altın verip (Bunun beş gramını al,

kalanı benimdir) demek caiz mi?

CEVAP

Evet.

Sual: 672 gramdan ağır olan gümüş tepsinin zekâtı verilir mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Nisabı bulacak kadar taksitli borçları olanın, üç ayda bir

emekli maaşını alınca, eline nisabı bulacak kadar para geçse,

zengin sayılır mı?

CEVAP

Hayır. Hiç borcu olmasa da, elindeki parayı bekletmeden

harcayıp nisabdan düşerse, nisab tarihini belirleme bakımından

zengin sayılmaz. Bunun gibi, devir iskata oturan fakir de, eline

nisabdan fazla altın geçse de, başkasına verdiği için, nisab tarihi

bakımından zengin olmuş sayılmaz.

Sual: Nisaba malik olunca yarısını harcadım. O gün zengin

miyim?

CEVAP

Hayır.

Sual: Zengin çocuk, büluğdan önceki yılların zekâtını verir mi?

CEVAP

Hayır.

Sual: Satıp ev almak için, alınan arsa zekâta tâbi mi?

CEVAP

Hayır.

Sual: Taksim edilmemiş malın zekâtı nasıl verilir?

CEVAP

Hemen veya ileride verilir.

Sual: Nisaptan fazla, geçmez para ve pul zekâta tâbi mi?

CEVAP

Evet.

Sual: Altınlar tartılmadan tahmin edilerek zekâtı verilebilir mi?

CEVAP

Zekat sayılmadan tartılmadan verilmez. Ancak yaklaşık olarak

bilinebilir. Mesela 3 bileziği vardır, alırken gramı belli idi, diyelim ki

on gram civarında idi. Küpesi şu kadar kolyesi şu kadar diye hesap

edilir. Birazcık da fazla hesap edilmesi iyi olur. Diyelim hepsi 97

gram tuttu siz 100 gram üzerinden zekât verebilirsiniz. 12 ayardan

üstünü altındır aşağısı altın değildir. Zekat için altınların gramı

önemlidir ayarı önemli olmaz.

Sual: Altının zekâtı, ayarı dikkate almadan, hepsi birden tartılıp

kırkta birinin zekâtı verilir dediniz. Halbuki 10 kilo 14 ayar altın, 6 kilo

24 ayar altın bile etmez. Bu nasıl oluyor?

CEVAP

Dinimiz, % 50 nin üstünde altın karışımı olan madeni, altın

olarak bildirmiştir. Ayar farkı gözetmeden hepsi toplanır. Kırkta biri

zekât olarak verilir. En yüksek ayardan vermek daha sevaptır. Fakat

her ayar altını, ayrı ayrı toplayıp her ayarın kırkta birini vermek de

caizdir.

Sual: Nisap miktarını hesaplamak için elimizdeki döviz

cinsinden paraları TL ye çevirirken alış ve satış fiyatlarından

hangisini esas alacağız. Aynı şekilde 96 gr altının kaç TL ettiğini

hesaplarken alış mı satış mı değerini esas alacağız?

CEVAP

Kuyumcunun satış fiyatı esas alınır. Elimizdeki doları satarken

de dövizci kaça alıyorsa o fiyattan.

Sual: 10 sene önce zekât borcu bulunan bir kimsenin zekât

borcunu nasıl ödemesi gerekir? O zaman elinde bulunan para

miktarını biliyorsa, o zamanki altın kuruna göre mi hareket etmeli?

CEVAP

10 yıl önceki para ile ne kadar altın alınabiliyorsa, o altın esas

alınır.

Sual: Evi olan bir kimse, ikinci bir ev yaptırıyor olsa, bu eve

harcadığını ve bu ev için borçlandığını zekât hesabına nasıl dahil

eder?

CEVAP

Evi olup olmamasının önemi yoktur. Ev için harcananlar,

harcanmış sayılır, borçlanınca, borçlar mevcut paradan düşülür.

Geriye kalanın zekâtı verilir. Taksitler ne kadar uzun vadeli olursa

olsun, alacaklardan ve mevcut paradan çıkarılır. Kalanın zekâtı

verilir.

Sual: Bankada nisap miktarının üstünde para var, yıllardır

duruyor. Annem, siz okuyorsunuz, sizlere zekât gerekmez diyor.

Doğru mu, yoksa zekât vermem lazım mı?

CEVAP

Para ne için saklanırsa saklansın zekâta tâbidir. Zekatı fakirse

ağabeyinize verebilirsiniz. Ana babaya verilmez. Amcaya dayıya

halaya teyzeye vermek daha iyi olur. Zekat vermemek büyük

günahtır.

Sual: Üç evle iki arabası olduğu halde hiç parası olmayan

kimsenin zekât vermesi gerekir mi?

CEVAP

Ev ve araba çok olsa da zekâtı olmaz. Arabalar ticarette

kullanılsa da, evler kirada olsa da zekâtları verilmez. Sene sonunda

elinde paraları kalırsa, o paranın zekâtı verilir.

Sual: Çok evi olup da kira geliri olan zekâtını nasıl hesaplar?

CEVAP

Oradan aldıkları ve başka yerden gelenler, maaş vesaire hepsi

toplanır, nisabı bulursa, bulduğu zaman zengin sayılır. Bir yıl sonra

zekât vermesi farz olur.

Sual: Zekat ve fitre aynı kişiye verilebilir mi? Zekat, birkaç kişiye

bölünerek verilebilir mi?

CEVAP

İkisine de evet

Sual: Gümüş tepsi zekât nisabına girer mi?

CEVAP

Bütün altın ve gümüş eşyalar nisaba girer.

Sual: Nisap miktarına sahip akıl baliğ olmayan çocuk zekât

verir mi?

CEVAP

Baliğ olmadıkça zekât vermez.

Sual: Bir kimsenin 20 yıldan beri 100 gr altını olsa, zekât

vermesi gerektiğini yeni öğrense, ne kadar zekât vermesi gerekir?

CEVAP

Öyle ise, 20 sene önceki 100 gramın % 2.5 ini verir, ikinci sene

(19 sene önceki) için kalanın % 2.5 ini verir. İki sene sonra bu 96

gramdan aşağı düşeceği için artık zekâtı verilmez.

Sual: Zekat ve uşru dini kitap olarak verebilir miyiz?

CEVAP

Zekat ya ticareti yapılan maldan verilir veya altın olarak verilir.

Uşur da öyle, kaldırılan mahsulden verilir veya altın olarak verilir.

Dini kitap ticareti yapan zekâtını kitap olarak verebilir.

Sual: Ticaret, yani satmak için olmayan bir evin zekâtı olur mu?

CEVAP

Ticaret malı olmayan evin zekâtı olmaz. (Her şeyin bir zekâtı

vardır. Evin zekâtı ise, misafir odasıdır) hadis-i şerifi eve misafir

kabul etmenin önemini göstermektedir. (A.Rifai)

Nafile oruç tutmak da farz değildir. Fakat, (Her şeyin bir zekâtı

vardır. Vücudun zekâtı ise oruçtur) hadis-i şerifi de, ara sıra nafile

oruç tutmanın iyi olduğunu göstermektedir. (İ.Mace)

Sual: Hastaya veya şuraya buraya yardım için verdiğimiz

paralar zekât yerine geçer mi?

CEVAP

Geçmez. Zekat vermenin usulü vardır. Ona göre vermelidir!

Sual: Namaz kılmayan, oruç tutmayan bir müslümanın da zekât

vermesi lazım mıdır?

CEVAP

Elbette vermesi lazım. Nasıl olsa, oruç tutmuyorum, zekâtımı da

vermeyeyim dememelidir! Hiç değilse, borcun birinden kurtulmalıdır!

Sual: Bir arkadaşa şu altınları falanca fakire ver dedim. O da,

benim altınlarımı değil de kendi altınlarını vermiş. Bir mahzuru olur

mu?

CEVAP

Vekil, zenginden aldığı altın yerine, kendi altınını fakire verip

sonra zenginin verdiğini, kendi kullanması caizdir. Fakat, zenginin

parasını önce kendi kullanıp, sonra kendi parasından zekâtı verirse,

caiz olmaz.

Sual: Şevahid-ün nübüvve kitabından okudum. Şöyle deniyor:

Allahü teâlâ Salebe hakkında, (Onlardan kimi de, “Eğer bize

lütuf ve kereminden ihsan ederse, muhakkak zekâtını

vereceğiz, gerçekten salihlerden olacağız” diyerek Allah’a

kesin söz vermişti. Ne zaman ki Allah, kereminden isteklerini

verdi, cimrilik edip yüz çevirdiler. Zaten yan çizip duruyorlardı)

buyurdu. Salebe’nin kabilesi bunu işitince, Salebe’ye haber verip,

“Helak oldun. Allahü teâlâ senin hakkında âyet gönderdi” dediler.

Salebe, Resulullahın huzuruna gelip, “İşte malımın zekâtı kabul

eyle” dedi. Resulullah, (Allahü teâlâ senin zekâtını kabul

etmekten beni men etti) buyurdu. Salebe ağladı ve saçını başını

yoldu. Resulullah, (Sen kendi kendine ettin! Sana söyledim,

sözümü dinlemedin) buyurdu ve onun zekâtını almadı. Resulullah

vefat ettikten sonra Salebe zekâtını Hazret-i Ebu Bekir’e getirdi. Ya

Emir-el müminin, zekâtımı kabul eyle, dedi. Hazret-i Ebu Bekir, (Ben

Resulullahın kabul etmediğini nasıl kabul edebilirim) buyurdu.

Daha sonra Hazret-i Ömer’in halifeliği zamanında zekâtını ona da

getirdi. O da kabul etmedi. Fakat Hazret-i Osman halifeliği sırasında

o kabul etti.

Burada iki sualim var:

1- Salebe sahabeden değil miydi? Normal bir Müslüman bile

zekât verdiği halde, sahabeden olan zat nasıl zekât vermez ki?

Sonra tevbe ediyor Allah zekâtını niye kabul etmiyor?

2- Hazret-i Osman, Resulullahın almadığı zekâtı niye kabul etti?

CEVAP

1- Salebe sahabeden değil, münafık idi. Allahü teâlâ onun

münafık olduğunu, tevbe de etmeyeceğini bildiği için zekâtını kabul

etmedi. Halk arasında ayıplanmamak için, münafıklığı meydana

çıkmaması için zekâtını vermek istedi. Allahü teâlâ da,

Müslümanların bu oyuna gelmemesi için zekâtını kabul etmedi.

Tevbe suresinin 76 âyetinin sonunda, hüm mu’ridun

buyuruluyor. Tefsirlerde, (Onlar yan çizenlerdendi, sağa sola

yalpalayanlardandı, döneklerdendi, sözünde durmayanlardandı,

itiraz edenlerdendi) gibi manalar verilmiştir. Bu vasıflar münafıklarda

bulunan vasıflardır. Bundan sonraki iki âyetin meali de şöyledir:

(Allah’a verdikleri sözü tutmadıkları ve yalan söyledikleri

için, O da bu yaptıklarının sonucunu kıyamete kadar

kalblerinde sürüp gidecek bir münafıklığa çevirdi.) [Tevbe 77]

(Hâlâ, o münafıklar bilmezler mi ki, Allah, onların

gizledikleri sırları da bilir, fısıltılarını da.) [Tevbe 78]

2- Resulullahın kabul etmediğini Hazret-i Ebu Bekir de kabul

etmedi ki, Müslümanlara örnek, önemli bir örnek olsun diye. Hazret-i

Ömer ise her hususta kayıtsız şartsız Hazret-i Ebu Bekir’e tâbi

olduğu için o da onun zekâtını kabul etmedi. Böylece münafıkların

zekâtlarının kabul edilmeyeceği iyice sabit oldu. Hazret-i Osman’ın

zekâtı alıp almaması artık fark etmiyordu. Bir kâfirin verdiğini

almanın dinen bir mahzuru olmadığı için, zekât olarak değil, bir

bağış olarak kabul etti. Bu da kâfirlerin verdiğini kabul etmenin

mahzuru olmadığını göstermektedir.

Sual: Bu sene hacca gidecek zengin bir kimse, hac için

ayırdığı paranın da zekâtını verecek midir?

CEVAP

Herkesin zekât zamanı aynı değildir. Zekât zamanı, hac

zamanından önce olan, mesela Ramazanda olan kimse, vakti

gelince, zekâtını verir. Kalan parayla hacca gider. Zekât zamanı,

Hac zamanından sonra olan, mesela Muharremde olan, önce hacca

gider. Zekât zamanı gelince, hacdan artan paranın zekâtını verir.


    Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.


    HIZLI YORUM YAP

    Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.